Remblokjes fiets vervangen [HOW TO]

De schijfremmen van je fiets zijn belangrijk voor je veiligheid. Ze goed onderhouden is dus noodzakelijk. Door gebruik slijten je remblokjes van je schijfremmen en zul je ze uiteindelijk moeten vervangen.

Je remblokjes van je fiets vervangen is gelukkig geen moeilijke klus. Met beperkte tools en een kwartiertje werk is het zo gebeurd. Hierdoor kan je toch wat besparen op een dure onderhoudsbeurt bij de fietsenmaker.

In dit artikel geven we alle info weer wanneer je de remblokjes van je fiets moet vervangen, wat je hiervoor nodig hebt en hoe je dat doet. We bespreken hier het meest voorkomende merk Shimano van remmen maar andere merken werken gelijkaardig. Deze handleiding is geschikt voor zowel koersfietsen als mountainbikes.

Wanneer moet je de remblokjes van je schijfremmen vervangen?

Geluid

Wanneer je schijfremmen veel geluid beginnen te maken als je remt, kan het tijd zijn om je remblokjes van je fiets te vervangen. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat je schijfremmen wat meer geluid maken tijdens modderige of natte ritten. Dit kan te wijten zijn aan vuil op de schijf en remblokken. Zorg er dus eerst voor dat je schijfremmen schoon zijn.

De dikte van de remblokjes

De remblokjes bestaan uit twee plaatjes met langs de binnenkant een “voering”. Dit zijn de de contactpunten met de schijf wanneer je remt. Bij gebruik zal de voering wegslijten en dus de dikte van de remblokjes afnemen.

De meeste fabrikanten raden aan de remblokken reeds te vervangen wanneer ze 1 mm dikte hebben bereikt of minder. Dit is ongeveer de dikte van een normale paperclip. Als je blijft rijden met dunnere remblokken, loopt de levensduur van je schijfremmen aanzienlijk terug en loop je het risico dat ze uit elkaar springen tijdens hevige remacties. Bovendien vertragen dunnere remblokken minder goed, waardoor je langer nodig hebt om tot stilstand te komen. Dit kan gevaarlijk zijn, vooral als je hard fietst of in het donker rijdt.

Verslechterde remprestaties

Wanneer je merkt dat de remmen niet meer zo goed meer werken kan dit ook aan versleten remblokjes te wijten zijn. Dit kan echter niet alleen aan versleten remblokjes liggen maar in het geval van hydrolische remmen aan bv. lucht of vuil in de leidingen. “Bleeden” van je hydorlische remmen kan hier ook de oplossing zijn.

Hoe weet ik of mijn remblokken nog goed zijn?

De beste manier om te controleren of je remblokken nog goed zijn, is door ze visueel te inspecteren. Haal de wielen van je fiets en kijk naar de blokjes. Als ze erg dun zijn, is het tijd om ze te vervangen. Ook als er veel groeve sporen op staan, is het tijd voor nieuwe blokjes. Als je niet zeker weet hoe dik de blokjes moeten zijn, kun je ook een caliper gebruiken om hun dikte precies te meten. Je kunt een caliper bij elke bouwmarkt of online kopen voor ongeveer € 10-15. Zorg ervoor dat je dezelfde maat gebruikt als die op de oude blokjes staat (meestal 2mm of 3mm). Als je twijfelt, neem dan contact op met de fabrikant van je fiets of schrijf een review op internet om erachter te komen welke maat jouw fiets nodig heeft.

Verschillende soorten remblokjes

Er bestaan verschillende types remblokjes voor de schijfremmen van je fiets. Voor je nieuwe remblokjes online koopt moet je weten welke remblokjes je nodig hebt.

Remblokjes bestaan uit verschillende soorten materialen: Organisch/Resin, Semi-metallic en metallic.

  • Organisch/Resin remblokjes: dit zijn remblokjes die gemaakt zijn uit organische materialen. Hierdoor kan je zeer precies en krachtig remmen maar ze slijten sneller. Ook zijn ze niet echt geschikt voor natte en modderige omstandigheden.
  • Semi-metallic: bestaan uit een mix van organische materialen en metaal. Dit is de gulden middenweg voor all round remprestaties.
  • Metallic: deze remblokjes zijn gemaakt van metaal. Dit type remblokjes zijn ideaal voor natte en modderige condities. Je remschijven slijten hier wel iets sneller mee.
 Zacht (Organisch/Resin)Medium (Semi-metallic)Hard (Metallic)
MateriaalOrganische materialenMix van organische materialen en metaalMetaal
DuurzaamheidLaag
Gemiddeld
Hoog
DoseringsvermogenHoog
Gemiddeld
Laag
Tolerantie hoge temperatuurLaag
Gemiddeld
Hoog
Remkracht Hoog
Gemiddeld
Gemiddeld
Geluid tijdens remmen Weinig
Gemiddeld
Veel
Bron: Mantel

Hoe vaak moet je de remblokjes van je fiets vervangen?

Hoe vaak je de remblokjes van je fiets moet vervangen hangt dus af van hoeveel je fietst en in welke omstandigheden. Als je bijvoorbeeld regelmatig in de regen of natte weersomstandigheden fietst, zullen je remblokken vaker slijten dan wanneer je altijd droge weersomstandigheden hebt. Natuurlijk slijten remblokken ook gewoon met gebruik, dus als je dagelijks fietst, zul je ze vaker moeten vervangen dan iemand die maar eens per week fietst.

Toch is het niet slecht om je remblokjes minstens 1x per jaar te vervangen.

Welk materiaal heb ik nodig?

  • Nieuwe remblokjes
  • Brake cleaner
  • Inbussleutels
  • Bandenlifters (plastic) of remblokspreider
  • Propere doek

Hoe vervang ik de remblokjes van mijn fiets?

Stap 1: Haal de wielen uit het frame

Om de remblokjes uit de remklauwen te halen moet je eerst de wielen verwijderen. Bij het voorwiel draai je eenvoudig de wielnaaf los. Bij het achterwiel moet je even de achterderailleurs naar voren duwen zodat de spanning van de ketting verminderd en je het achterwiel kan verwijderen.

TIP: Gebruik een montagesteun of ophangsysteem om makkelijker te werken aan je fiets.

LET OP: Trek NIET meer aan de remhendels op het stuur wanneer de wielen zijn verwijderd. Anders krijg je de zuigers van de remklauwen niet meer open.

Stap 2: Verwijder de schroef of pin

De remblokjes worden op hun plaats gehouden door ofwel een schroef ofwel een lusvormig pinnetje, afhankelijk van welk type Shimano schijfremmen.

In het geval van een pinnetje moet je met een tang het pinnetje recht buigen aan het uiteinde voor dat je de pin er uit kan schuiven.

Bij een schroef moet je eerst het borgclipje verwijderen. Draai daarna de schroef met een inbussleutel los en verwijder de schroef.

borgclipje remblokjes
Borgclipje
remblokjes fiets vervangen

Stap 3: Verwijder de oude remblokjes

remblokjes uit remklauwen verwijderen

Verwijder de oude remblokjes uit de remklauwen. Doe dit voorzichtig zodat de onderdelen niet wegspringen en je de zowel de plaatjes alsook het veertje volledig uit de remklauwen kan halen. Je kan op die manier ook kijken hoe de remblokjes gemonteerd zaten.

Je kan nu ook goed visueel controleren of de remblokjes daadwerkelijk versleten zijn of niet. Voor je nieuwe remblokjes koopt kijk je best even op de oude welk type er in zat. Je kan dan gewoon online dezelfde bestellen tenzij je van type wil wijzigen (zie bovenstaande tabel). Controleer in dat geval de info van de fabrikant om zeker te zijn dat je nieuwe remblokjes compatibel zijn met je remklauwen en schijven!

versleten remblokjes

Stap 4: De remklauwen schoonmaken

Maak de remklauwen en zuigers met een propere doek proper. Spuit wat “brake cleaner” in de remklauwen en op de zuigers en veeg met een doek schoon tot er geen vuil meer is. Let op dat je bij bepaalde “brake cleaners” geen vloeistof op je frame spuit. Sommige producten zijn agressief en kunnen de lak van je frame aantasten.

remblokjes schoonmaken
remklauwen schoonmaken

Stap 5: Duw de zuigers van de remklauwen terug in positie

Wanneer de remblokjes slijten, worden ze ook dunner. Hierdoor kunnen de zuigers steeds meer uit de remklauwen komen tijdens het remmen. Wanneer je in de remklauwen kijkt zal je zien dat de zuigers (witte delen op de foto onderaan) wat uitsteken naar het midden toe (waar de schijf zou zitten).

zuigers van de remklauwen

Je moet eerst de zuigers terugduwen in de remklauwen alvorens je de nieuwe remblokjes kan plaatsen. Dit kan je met een remblokspreider maar kan ook perfect aan de hand van plastic bandenlifters. Duw niet met een scherp metalen voorwerp want zo beschadig je de zuigers.

zuigers remklauwen terugduwen

Plaats een bandenlifter tussen de remklauw en duw met wat kracht de zuigers terug in de remklauw. Zoals je op onderstaande foto kan zien zitten de zuigers nadien terug mooi op hun plek in de remklauwen.

zuigers remklauwen teruggeduwd

Stap 6: Plaats de nieuwe remblokjes

Bij aankoop van nieuwe remblokjes van Shimano zitten meestal twee remblokplaatjes, een nieuw veertje en een lusvormig pinnetje. Dat laatste heb je niet nodig wanneer je over remmen met een schroef beschikt (zie stap 2).

Plaats het veertje tussen de twee remblokplaatjes en schuif dit geheel in de remklauwen. Je kan eventueel kijken hoe de oude remblokken gemonteerd waren (stap 3).

Nieuwe remblokjes Shimano
remblokjes fiets vervangen
remblokjes fiets vervangen
remblokjes fiets vervangen

LET OP: bij Shimano hebben de remblokjes een rechter en een linker kant. Dit staat vermeld op het veertje of op de plaatjes zelf. Je moet dus hiermee rekening houden wanneer je de nieuwe remblokjes in de remklauwen plaatst. Linker en rechter kant van de remklauwen zijn bepaald volgens perspectief wanneer je op de fiets zit. De buitenste zijde van de remblokken is dus de linkse.

Zorg er ook voor dat je de contactvlakken zo weinig mogelijk aanraakt met de vingers (trouwens ook de schijven niet). Hierdoor maak je de remblokken en schijven vettig wat slecht is voor de remcapaciteit.

Stap 7: Fixeer de nieuwe remblokjes

Plaats nu het pinnetje of de vijs terug om de remblokken te fixeren. In geval van een pinnetje moet je het uiteinde met een tang na het plaatsten terug buigen.

In geval van een vijs moet je het borgpinnetje terug plaatsen.

Remblokjes fixeren

Stap 8: Maak de schijven schoon

Voor je het wiel terugplaatst moet je eerst nog je schijf schoonmaken. Het is belangrijk dat de schijf proper is wanneer je nieuwe remblokjes plaatst. De nieuwe remblokjes laten een residu achter op de schijf na het inremmen (stap 10). Hierdoor werken de remmen optimaal maar moet de schijf bij start proper zijn.

Spuit wat “brake cleaner” op een propere doek en wrijf langs beide kanten op de schijf.

schijven van remmen kuisen

Stap 9: Plaats de wielen terug

Na het schoonmaken van de schijven kan je de wielen terugplaatsen.

Stap 10: Inremmen

Voor je met de fiets gaat rijden moeten de remblokjes nog worden “ingeremd”. Rij een 10-15 tal keer op een vlakke droge ondergrond heen en weer en trek de remmen in aan een constante druk.

Ziezo… je hebt de remblokjes van je fiets zelf vervangen en klaar om er op uit te trekken!

Aanbevolen producten

(Disc) brake cleaner

Voor het schoonmaken van je remblokken, remklauwen en schijven gebruik je best een speciaal product op basis van alcohol. We kunnen de brake cleaner van Muc-Off sterk aanraden. Het hydrateert de remblokken en er zo voor zorgt dat het piepen van je remmen sterk wordt verminderd.

Gereedschapskoffer fietsonderhoud

Wie zelf aan zijn of haar fiets wil sleutelen heeft al snel wat speciale tools nodig. Denk maar aan bijvoorbeeld trapasgereedschap. Die tools apart kopen kost je snel een stuk meer dan wanneer je ze samen koopt in een gereedschapskoffer. Zo’n gereedschapskoffer voor fietsonderhoud bevat bovendien de meeste tools om al de klussen aan je fiets zelf te doen.

Voor een uitgebreide gereedschapskoffer moet je wel snel wat euro’s neer tellen. Maar die heb je vrij snel terugverdiend wanneer je zelf je onderhoud kan doen en niet naar de fietsenmaker hoeft te gaan.

Montagestand voor je fiets

Een montagestand voor je fiets is erg handig wanneer je zelf het onderhoud wil uitvoeren aan je fiets. Zo kan je kan makkelijk de wielen verwijderen, versnellingen afstellen, onderdelen poetsen, etc…

Geef een reactie